Konference: PMD 85
Od: | Martin N. |
Datum: | 23.3.2011 20:40 |
Předmět: | Re: idea: PMD 85-4 - video |
Ahoj,
nektere napady uz tu padly od jinych, tak jen to, co mne napadlo pri
cteni +Gamova prispevku.
> Podporoval bych mód pixelově kompatibilní s C2717 (384 bodů na řádek,
"zdrcnuto" přeadresováním do souvislého bloku 12 kB), s tím, že by se
barvy řešily buď atributy ve stínové RAM, nebo (ale to mi připadá jako
méně vhodný nápad) jako u PP-01 mít tři VRAM "přes sebe" pro každou
barevnou složku (R VRAM, G VRAM, B VRAM).
> Přeci jen už existuje nějaký (byť ne hojný) software, který tento mód
využívá.
> A naopak by bylo dobré, kdyby aspoŇ část software pro "nové PMD" běhala
tak nějak i na původních strojích.
>
> 8 až 16 barev (pokud nebudou vyloženě zůstávat volné bity pro dejme tomu
256 barev, což už považuju za zbytečné), by podle mne bohatě stačilo -
nebo, nekamenujte mne, by jeden bit mohl přepínat barvy/odstíny šedi (bylo
by tak například 14 barev - 8 barviček včetně černé a bílé, a 8
odstínů šedi včetně černé a bílé).
> Přijde mi to praktičtější než třeba flash.
> Pak u takového šedo-barvového přepínátka zbývá dořešit, zda jako u
Spectra či původního PMD (kde je nastaven, tam je platný) nebo jako toggle
(u Sinclairu QL - pokud chci třeba blikající kurzor, stačí nahodit bity na
jeho levém a pravém okraji, od nahozeného bitu vše bliká až k dalšímu
nahozenému bitu).
Co se týká grafiky, vzal bych možná inspiraci z mého druhého domovskéhopočítače - Atari 800. Používalo displaylist a dalo se nadefinovat jinou
zdrojovou paměť a jiný grafický režim pro každý řádek obrazovky.
Jinými
slovy, obraz bych asi nechal generovat vyhrazeným jednočipem, který by
měl přístup do celé paměťi PMD a měl by navíc uloženu následující
tabulku:
0. řádek: C000
1. řádek C040
2. řádek C080
....
255. řádek FFC0
Pro scroll by pak stačilo přepsat tabulku řádků. Generátor by měl jít
přepnout do režimu grafiky 288 nebo 384 bodů (pro extrémisty by třeba
šel udělat i ten režim 512 bodů).
Pro barvičky bych využil námět z časopisu VTM (který již 8 let slibuji
uploadnout na web - až ho zase najdu, zveřejním jej) - barev stále 5
(černá + 4 barvy), ale na výběr z celé palety (v tom VTM byly přes 8255
vybírány barvy z tabulky v EPROM, takže jen asi 256 barev). Takže
budoucí generátor by mohl mít kromě tabulky zdrojových adres pro řádky
ještě také tabulku 5*3 bajty pro míchání barev - možnost si namíchat 5libovolných RGB barev. Takovýto generátor grafiky by nemusel být moc
složitý a přitom by ulehčil demomakerům různé blbinky. Ve výchozím
stavu
samozřejmě kompatibilní se zobrazením PMD.
Co se technické realizace týká, jako procesor bych volil nějaký klon
Z80, aby se CPU neemulovalo a jelo to v reálu. Určitě bych šel do
statických RAM, aby se nemusel řešit refresh. Plošný spoj bych navrhoval
jako "dělitelný" na části, jako v původním PMD. Tedy základní deska,
deska interfaců a deska ROM modulu. Vnitřní konektor pro interfacy/ROM
modul obsahuje snad vše potřebné, takže navrhuji přidat ještě jeden
konektor se stejnými signály. Desku interfaců pak ve variantě "full" se
všemi vstupy/výstupy a nebo jako "basic" jen se sériovým portem. Ovšem
je otázka, zda zrovna sériový port nepřesunout na základní desku, aby sedal postavit jen minimální základ pro programování a hraní bez
rozšiřujících desek. Jako náhradu FRB navrhuji dvouřadé DIN lišty
(http://www.ges.cz/-pbd-20s-ges06600327.html) - rozměrově jsou podobné,
cenově dostupné. Navíc by šla snadno udělat redukce DIN/FRB pro
připojování starších originálních periferií. Při troše násilí jde
kolíková DIN lišta narvat i do FRB s hranatými dirkami.
Martin Schotek